Παρουσίαση αποτελεσμάτων της έρευνας καταναλωτών στην εμπορική αγορά του Ιλίου Αττικής από το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Ιλίου

Πραγματοποιήθηκε χθες Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024 Ημερίδα του Εμπορικού Συλλόγου Ιλίου σε συνεργασία με την ΕΣΕΕ, όπου και παρουσιάστηκαν τα ευρήματα της επιτόπιας Έρευνας Καταναλωτών στην εμπορική αγορά της πόλης, η οποία υλοποιήθηκε από  το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.

Η έρευνα διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της ΕΣΕΕ σε συνέχεια σχετικού αιτήματος από τον Εμπορικό Σύλλογο Ιλίου. O κυριότερος σκοπός της ερευνητικής πρωτοβουλίας είναι η χαρτογράφηση, η διερεύνηση και η μελέτη της αγοραστικής συμπεριφοράς και των προτιμήσεων των καταναλωτών που επισκέπτονται την τοπική εμπορική αγορά του Ιλίου. Ειδικότερα, οι στοχεύσεις της έρευνας είναι η αποτύπωση της χωρικής εμβέλειας  της τοπικής  αγοράς και η σκιαγράφηση του καταναλωτικού προφίλ των καταναλωτών-επισκεπτών της αγοράς του Ιλίου. Η έρευνα που επιλέχθηκε ήταν ποσοτική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου με επιτόπιες (face to face) συνεντεύξεις στην τοπική αγορά του Ιλίου.  To συλλεχθέν δείγμα ανέρχεται στα 200 άτομα.

Στη συνέχεια ακολουθούν τα βασικά ευρήματα της έρευνας.

  1. Η πλειονότητα (70%) των καταναλωτών που επισκέπτονται την εμπορική αγορά του Ιλίου διαμένει μόνιμα στην ευρύτερη περιοχή του δήμου, ενώ σε ποσοστό 19% είναι κάτοικοι των όμορων δήμων της Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) του Δυτικού Τομέα.
  2. Ο επικρατέστερος λόγος για τον οποίο οι καταναλωτές επισκέπτονται την αγορά του Ιλίου, είναι η ιδιότητα τους ως μόνιμοι κάτοικοι της πόλης, ενώ το 14% επειδή εργάζονται σε αυτή.
  3. Αναφορικά με τη συχνότητα επίσκεψης στην εμπορική αγορά του Ιλίου για την πραγματοποίηση αγορών (ψώνια), φαίνεται ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό (44%) επισκέπτεται την αγορά 1-2 φορές τον μήνα, ενώ ένα αξιόλογο ποσοστό (23%) την επισκέπτεται σε συστηματικότερη βάση (1-2 φορές την εβδομάδα).
  4. Σχετικά με τα κριτήρια των καταναλωτών για την αγορά προσωπικών ειδών, φαίνεται ότι σημαντική θέση κατέχει η συμφέρουσα τιμή (44%) και η ποιότητα των υλικών (34%). Η πλέον διαδεδομένη πηγή πληροφόρησης για την πραγματοποίηση αγορών φαίνεται να είναι οι διαδικτυακές διαφημίσεις (28%) αλλά και η (παραδοσιακή) «βόλτα» στα μαγαζιά (window shopping) που συγκεντρώνει το 20%.
  5. Το διαδίκτυο τείνει να ανταγωνιστεί το φυσικό κατάστημα καθώς διεκδικεί ένα αξιοσημείωτο μερίδιο της καταναλωτικής δαπάνης (ιδίως για είδη ένδυσης και υπόδησης). Πάνω από το ήμισυ των καταναλωτών (57%) πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου (σε κάποιο βαθμό), ενώ ένα σημαντικό μερίδιο (43%) δεν πραγματοποιεί καθόλου διαδικτυακές αγορές.
  6. Το 45% των καταναλωτών επιλέγει να πραγματοποιεί αποκλειστικά τις αγορές του στο Ίλιον με τη συντριπτική πλειονότητα (87%) να αφορά δημότες Ιλίου ενώ μόλις το 8% προέρχεται αποκλειστικά από κατοίκους των όμορων Δήμων (Περιστέρι-Άγιοι Ανάργυροι-Καματερό-Πετρούπολη). Φαίνεται δηλαδή ότι η αγορά του Ιλίου εξυπηρετεί κυρίως τοπικές ανάγκες και δεν φαίνεται να αποτελεί σημαντικό ελκυστικό πόλο για επισκέπτες εκτός των ορίων του δήμου.
  7. Αναφορικά με τις εκροές από την αγορά του Ιλίου, διαπιστώνεται ότι οι δημότες του Ιλίου, κατά ένα μεγάλο ποσοστό (53%), επιλέγουν την αγορά της Αθήνας, και ακολουθούν (με σημαντική διαφορά) του Περιστερίου (30%) και του Αιγάλεω (8%).
  8. Όσον αφορά στην αξιολόγηση των βασικών χαρακτηριστικών της εμπορικής αγοράς του Ιλίου, οι καταναλωτές καταγράφουν πολύ υψηλό βαθμό ικανοποίησης σε μια σειρά από σημεία. Ειδικότερα, δεσπόζουσα θέση κατέχει το ωράριο καταστημάτων (68%), η ποιότητα των προϊόντων (62%), το επίπεδο εξυπηρέτησης (60%) και η εικόνα των καταστημάτων (56%). Στη συνέχεια ακολουθούν, με χαμηλότερη βέβαια ένταση, οι υποδομές της πόλης (44%) και η προσβασιμότητα (38%).

 

Στην ημερίδα παρευρέθηκαν και απηύθυναν χαιρετισμό:

Ο Αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ και Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, κ. Θ. Καπράλος, ο οποίος σημείωσε στο χαιρετισμό του, τον έντονο κλαδικό δυισμό ανάμεσα στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και χαιρέτησε την πρωτοβουλία της έρευνας και όπως σημείωσε πρόκειται να προσδώσει προστιθέμενη και ουσιαστική πληροφόρηση στον ΕΣ Ιλίου.

Ο κ. Π. Μαντέλος, Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου του Ιλίου, ο οποίος ευχαρίστησε θερμά την ΕΣΕΕ και το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για τη διενέργεια της έρευνας, και τόνισε τη σημασία των συνεργασιών και συνεργειών για την αντιμετώπιση των θεμάτων που απασχολούν το εμπόριο.

Η Δήμαρχος Ιλίου κα. Α. Αλεβίζου-Κουκουβίνου η οποία ανέφερε ότι η έρευνα αποτελεί μια σημαντική πρωτοβουλία, η οποία για πρώτη φορά δίνει τη δυνατότητα σημαντικών δεδομένων για την εμπορική αγορά της πόλης ενώ τόνισε την αξία των δεδομένων γενικότερα.

Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν επίσης η κα. Χ. Καφαντάρη, μέλος Κεντρικής ΚΕ ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Γ. Θεοδόσης Ενταταλμένος Σύμβουλος Τοπικής επιχειρηματικότητας Ιλίου και ο κ. Ν. Κογιουμτζής, Β’ Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, καθώς και επιχειρηματίες της εμπορικής αγοράς της πόλης.

Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας πραγματοποιήθηκε από τα στελέχη της Επιστημονικής Ομάδας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, Δρ. Χαράλαμπος Αράχωβας, Οικονομολόγος (PhD) – Συντονιστής του Τμήματος Οικονομικής Ανάλυσης ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, Δρ. Μανόλης Μανιούδης,Οικονομικός αναλυτής (PhD) ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, κ. Πολύβιο Μουκούλη, Τοπογράφος Μηχανικός (MSc), κα. Ελισσάβετ Σαλπέα, Κοινωνική Ερευνήτρια (MSc)- Υπεύθυνη Ερευνών ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.