Οι εμπορικές επιχειρήσεις … ασφυκτιούν από τις ανατιμήσεις, τις οικονομικές υποχρεώσεις και την έλλειψη ρευστότητας

Ο κ. Καρανίκας, στην συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημ. «Πατρίς», αναφέρθηκε στα τρία σημαντικότερα προβλήματα του εμπορίου και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που είναι οι ανατιμήσεις, οι οικονομικές υποχρεώσεις και η έλλειψη ρευστότητας, στο πόσο έχει επιβαρύνει η κατάσταση στην αγορά από τον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης, που προβλέπεται στον τελευταίο φορολογικό νόμο, ενώ τονίζει πως χρειαζόμαστε στρατηγικό σχεδιασμό για την εκμετάλλευση του συγκριτικού πλεονεκτήματος κάθε περιοχής και ιδίως της Ηλείας, όπου τα προβλήματα είναι φλέγοντα και διαχρονικά.

Ποια είναι η σημερινή εικόνα της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και του εμπορίου στη χώρα μας; Ποια είναι τα κυριότερα προβλήματα και οι προοπτικές τους;

Τρία είναι τα σημαντικότερα προβλήματα του εμπορίου και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων; Πρώτον οι ανατιμήσεις, δεύτερον οι οικονομικές υποχρεώσεις και τρίτον η έλλειψη ρευστότητας, δεδομένα που εξωθούν τις επιχειρήσεις στο να δώσουν προτεραιότητα στη βιωσιμότητα και όχι στον μετασχηματισμό τους. Βρισκόμαστε σε μία κατάσταση επισφαλούς σταθερότητας, όπως κατέγραψε και η Ετήσια Έκθεση Ελληνικού Εμπορίου 2023 της ΕΣΕΕ, και αυτό δεν επιτρέπει στην «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας να αναπτύξει ολόκληρο τον δυναμισμό της. Είναι χαρακτηριστικό πως πολλές επιχειρήσεις δεν μπορούν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις και τα χρέη που τις βαρύνουν. Σχεδόν το 25% των εμπορικών ΜμΕ έχει οφειλές στην εφορία και το 15% προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Σχεδόν το 20% δυσκολεύονται να αποπληρώσουν τους προμηθευτές τους και μία στις 7 έχει ανοιχτό επιχειρηματικό δάνειο. Επιπλέον, εξελίξεις, όπως η περιοριστική νομισματική πολιτική, ο επίμονος πληθωρισμός ειδικά στα τρόφιμα, αλλά και οι γεωοικονομικοί κατακερματισμοί που εντείνονται εξαιτίας της γεωπολιτικής αστάθειας, φαίνεται ότι θα επηρεάσουν αρνητικά τον ρυθμό της διεθνούς οικονομικής μεγέθυνσης και αυτή η αβεβαιότητα η οποία καθιστά επιφυλακτικούς και τους καταναλωτές. Παρόλα αυτά, παρατηρείται αύξηση τόσο σε επίπεδο κύκλου εργασιών όσο και σε επίπεδο κερδοφορίας που δείχνει πως υπάρχει «φως στο τούνελ», με την προϋπόθεση ότι θα αναλάβει η Πολιτεία στοχευμένες πρωτοβουλίες για την άρση φορολογικών και μη μισθολογικών επιβαρύνσεων και τη διευκόλυνση της πρόσβασης στο δανεισμό για τις ΜμΕ.

Έχει επιβαρύνει την κατάσταση στην αγορά ο τεκμαρτός τρόπος φορολόγησης, που προβλέπεται στον τελευταίο φορολογικό νόμο; Επιμένει η ΕΣΕΕ στον χαρακτηρισμό του ως άδικο και αντισυνταγματικό;

Και μόνο το γεγονός ότι ο νόμος ήρθε προς ψήφιση στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς και ίσχυσε κατευθείαν για τα εισοδήματα του 2023 σηματοδοτεί αφενός τον αιφνιδιασμό των επαγγελματιών, αφετέρου την άμεση επιβάρυνση χιλιάδων εμπόρων που θα φορολογούνται για εισοδήματα που υποτίθεται ότι έβγαλαν, στη βάση μίας καινοφανούς και παράδοξης επιχειρηματολογίας ότι μέτρο σύγκρισης των δικών τους εισοδημάτων θα πρέπει να είναι το ύψος του κατώτατου μισθού των εργαζομένων. Σαφώς επιμένουμε λοιπόν ότι ο νόμος είναι άδικος, και σίγουρα υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι είναι και αντισυνταγματικός, αυτό όμως θα το αποφασίσει η ελληνική Δικαιοσύνη. Σε κάθε περίπτωση η ΕΣΕΕ από την πρώτη στιγμή είχε επισημάνει πως το Εμπόριο θα έπρεπε να επιβραβεύεται από την Πολιτεία για την πλήρη προσαρμογή του στο ψηφιακό οικοσύστημα των συναλλαγών (myDATA, pos, πιστωτικές κάρτες κλπ). Αντ’ αυτού όλοι οι επαγγελματίες, συλλήβδην, θεωρήθηκαν από το νομοθέτη ως δυνητικοί φοροφυγάδες και «τιμωρήθηκαν» με τα νέα τεκμήρια φορολόγησης.

Για την απόφαση της κυβέρνησης να συνδεθούν άμεσα οι ταμειακές μηχανές των επιχειρήσεων και των καταστημάτων με τα POS ποια είναι η άποψή σας; Είναι εφικτό αυτό σε όλους τους κλάδους και θα δώσει λύσεις στο φαινόμενο της φοροδιαφυγής όπως θέλει να πιστεύει η κυβέρνηση;

Ως γενική αρχή η ΕΣΕΕ πιστεύει πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός του εμπορίου είναι μία απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και αποτελεί το πλέον σύγχρονο «εργαλείο» υποστήριξης του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά. Στο πλαίσιο αυτό η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα pos πρέπει να προχωρήσει, χωρίς όμως οι επιχειρήσεις να χρεωθούν καθυστερήσεις των παρόχων τεχνολογίας ή γενικά της «ψηφιακής γραφειοκρατίας» που πάντα δημιουργείται σε τέτοιες μεταβάσεις και διασυνδέσεις διαφορετικών συστημάτων ή παλαιότερων με νεότερα κοκ. Πιέσαμε τα συναρμόδια υπουργεία να δώσουν μία χρονική παράταση, το κατορθώσαμε, αλλά φυσικά παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς την πορεία των συνδέσεων σε όλη τη χώρα, ενημερωνόμαστε από τους εμπορικούς συλλόγους και είμαστε σε ετοιμότητα να παρέμβουμε ξανά προς την κυβέρνηση εφόσον χρειαστεί.

Ο εμπορικός κόσμος του Πύργου και της Ηλείας γενικότερα προσπαθεί με νύχια και με δόντια να κρατήσει τα καταστήματά του ανοιχτά. Χωρίς πανεπιστήμια και μεγάλες επιχειρήσεις αυτό μπορεί να επιτευχθεί; Όταν ο πληθυσμός αντί να αυξάνεται μειώνεται; Ποιες θα πρέπει να είναι οι κινήσεις και οι δράσεις πιστεύετε του εμπορικού κόσμου για να μπορέσει να προσελκύσει τον κόσμο να ψωνίσει περισσότερο εν μέσω οικονομικής κρίσης;

Σε μία χώρα με συνεχώς διογκούμενο δημογραφικό πρόβλημα όπως η χώρα μας η ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης θα έπρεπε να είναι ύψιστη προτεραιότητα. Η ύπαρξη και λειτουργία Πανεπιστημιακής Σχολής έχει αποδειχθεί σε πολλές πόλεις ζωογόνα για την τοπική κοινωνία, την επιχειρηματική δραστηριότητα και την απασχόληση. Δεν πρέπει να αφήσουμε την περιφέρεια να μαραζώσει. Χρειαζόμαστε στρατηγικό σχεδιασμό για την εκμετάλλευση του συγκριτικού πλεονεκτήματος κάθε περιοχής. Σε κάθε περίπτωση, το έργο της μικρομεσαίας εμπορικής επιχείρησης δεν είναι εύκολο, καθώς οι καταναλωτικές τάσεις αλλάζουν ραγδαία, λόγω της ψηφιακής τεχνολογίας και της ευαισθητοποίησης των πολιτών σε θέματα βιωσιμότητας. Γεννώνται όμως και νέες ευκαιρίες για την προώθηση των προϊόντων αγροδιατροφής μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς και για τις συνέργειες μεταξύ εμπορίου και τουρισμού. Το παραδοσιακό εμπορικό κατάστημα είναι υποχρεωμένο να μετεξελιχθεί στο λεγόμενο «υβριδικό» κατάστημα που συνδυάζει την δια ζώσης εξυπηρέτηση με το e-commerce. Επειδή στη ψηφιακή εποχή οι απομακρυσμένες πωλήσεις είναι απρόσωπες, το φυσικό κατάστημα της γειτονιάς διατηρεί ως ατού την εξατομικευμένη προσέγγιση και εξυπηρέτηση του πελάτη, την οποία όμως πρέπει να εμπλουτίσει με τα νέα ψηφιακά εργαλεία πώλησης, που αναβαθμίζουν σημαντικά την αγοραστική εμπειρία.

Συνέντευξη του Προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Γιώργου Καρανίκα στην εφημερίδα Πατρίς της Ηλείας, 10/3/2024