Προς
Ομοσπονδίες- μέλη ΕΣΕΕ
Εμπορικούς Συλλόγους
Έδρες τους

ΘΕΜΑ: ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΝΕΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΜΕΤΡΑ, ΑΝΤΙΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑΚΕΣ

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 74Α – επισυνάπτεται στην παρούσα) ο νέος νόμος 4472/2017, που περιλαμβάνει μία σειρά μέτρων και αντιμέτρων, ρυθμίζοντας ζητήματα συνταξιοδοτικού/ασφαλιστικού και φορολογικού περιεχομένου, καθώς επίσης και θέματα που άπτονται της λειτουργίας της αγοράς (άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, Εξωδικαστικός Μηχανισμός, Πτωχευτικός Κώδικας και εργασιακές σχέσεις).

Εννοείται ότι οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται για το κυριακάτικο άνοιγμα είναι ιδιαίτερα κρίσιμες για εμάς και έχουν προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από τους μικρούς και μεσαίους εμπόρους όλης της χώρας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 49 του νέου νόμου, απελευθερώνεται από τον Μάιο μέχρι και τον Οκτώβριο, η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές:

  • Στο Δήμο Αθηναίων
  • Σε περιοχές του Δήμου Πειραιά
  • Σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Νοτίου Τομέα Αθηνών
  • Σε περιοχές του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης, όπως ορίζεται στην Υπουργική Απόφαση 3046/51009/1994 και
  • Στην περιοχή γύρω από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Για τις περιοχές που περιλαμβάνονται μέσα στα όρια του Δήμου Αθηναίων, η απελευθέρωση ισχύει αυτομάτως από την δημοσίευση του νόμου. Για τις υπόλοιπες ως άνω περιοχές, προβλέπεται η έκδοση Απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης με την οποία θα οριστούν τα συγκεκριμένα όρια των περιοχών αυτών , όπου τα καταστήματα θα ανοίξουν.

Η μόνη ρητή εξαίρεση Κυριακής στο διάστημα Μαΐου – Οκτωβρίου είναι η δεύτερη Κυριακή του Αυγούστου,  η αργία της οποίας μάλιστα μεταφέρεται την προηγούμενη Κυριακή όταν συμπίπτει με το … δεκαπενταύγουστο! Ίσως γιατί τότε δεν θα υπάρχουν τουρίστες στο εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα, αφού όλοι οι Αθηναίοι θα έχουν φύγει ή θα είναι στις κοντινές παραλίες……

Είναι σημαντικό επίσης να επισημανθούν ως προς την νέα διάταξη τα εξής:

  1. Αν και στην εισηγητική έκθεση του νόμου γινόταν ρητή αναφορά στην εξυπηρέτηση της τουριστικής κίνησης, η δικαιολόγηση που δίνεται από τον νόμο για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές δεν είναι ούτε η εξυπηρέτηση, ούτε ο παρεπόμενος χαρακτηρισμός των τουριστικών περιοχών αλλά ένα εντελώς άλλο κριτήριο, που δεν είναι άλλο από την εμπορική και οικονομική δραστηριότητα της κάθε περιοχής.
  2. Μέχρι να εκδοθεί η προβλεπόμενη Υπουργική Απόφαση που αφορά στις περιοχές του Δήμου Πειραιά, του Νότιου Τομέα Αθηνών, του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης και του αεροδρομίου Αθηνών, τα καταστήματα σε αυτές τις περιοχές δεν μπορούν να ανοίξουν!

Σε ότι αφορά τις αλλαγές στο ισχύον πλαίσιο, καταργούνται οι ποσοτικοί και ποιοτικοί περιορισμοί του ν. 4177/2013 (εμβαδόν, νομική σχέση με αλυσίδα καταστημάτων, shop in the shop, εμπορικά κέντρα, εκπτωτικά καταστήματα ή εκπτωτικά χωριά) για τα εμπορικά καταστήματα που ανοίγουν τις Κυριακές σε τοπικό επίπεδο, μετά από απόφαση του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη.  Οι μέχρι τώρα εκδοθείσες αποφάσεις των Αντιπεριφερειαρχών διατηρούνται σε ισχύ αλλά τις Κυριακές που ορίζουν, μπορούν πλέον να ανοίγουν όλα τα καταστήματα.

Όπως τονίστηκε από την ΕΣΕΕ και κατά την συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής, η συγκεκριμένη απελευθέρωση -σε περίοδο βαθειάς ύφεσης- δεν πρόκειται να αυξήσει τον τζίρο των εμπορικών επιχειρήσεων, ούτε να βοηθήσει την επιχειρηματικότητα ή την απασχόληση.  Απλά θα αναδιανείμει τα ελάχιστα διαθέσιμα κατανάλωσης, προς όφελος εκείνων που έχουν και τον τρόπο και την ρευστότητα για να αναλάβουν το αυξημένο κόστος λειτουργίας την Κυριακή, ήτοι των αλυσίδων λιανικής, των μεγάλων εμπορικών κέντρων και των εκπτωτικών χωριών.  Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, οι μικροεργοδότες και οι αυτοαπασχολούμενοι θα προσπαθήσουν με τεράστιο οικονομικό, προσωπικό και οικογενειακό κόστος να ακολουθήσουν αλλά είναι φύσει και θέσει αδύνατο να τα καταφέρουν.

Ωστόσο, η Κυριακή είναι παραδοσιακή ημέρα αργίας για τους Έλληνες και έτσι πρέπει να παραμείνει.  Η νομοθετική παρέμβαση της Κυβέρνησης που τελικά πέρασε, έρχεται σε καταφανή αντίθεση με την πρόσφατη υπ’ αριθμ. 100/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο αναγνώρισε ότι η Κυριακάτικη αργία αποτελεί συνταγματικό, απαραβίαστο και αναντικατάστατο δικαίωμα των επαγγελματιών και εργαζομένων, που σχετίζεται όχι μόνο με την ανάγκη ανάπαυσης, αλλά συνολικά με την διαφύλαξη και ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και της δυνατότητας οργάνωσης της προσωπικής και οικογενειακής ζωής.  Ως αντισυνταγματική θα την αντιμετωπίσουμε και όλοι εμείς, η ΕΣΕΕ, οι Ομοσπονδίες, οι Εμπορικοί Σύλλογοι και οι λοιποί φορείς που προσφύγαμε στο Ανώτατο Δικαστήριο την πρώτη φορά.

Σε ότι αφορά τις λοιπές ρυθμίσεις του νέου νόμου, τα μέτρα φορολογικού χαρακτήρα που περιλαμβάνονται στο νέο νόμο, με κυριότερο όλων τη μείωση του αφορολόγητου ορίου για εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις, εκτιμάται πως θα επιδεινώσουν την ήδη οριακή κατάσταση χιλιάδων νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Το άμεσο ζητούμενο και ο πρωταρχικός στόχος τη δεδομένη χρονική στιγμή, η τόνωση δηλαδή της ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης, όχι μόνο δεν πρόκειται να επιτευχθεί αλλά τουναντίον υπολογίζεται να συρρικνωθεί ακόμη περισσότερο.

Εντούτοις, δεν μπορούν να μην αναγνωριστούν οι, έστω και με καθυστέρηση, θετικές πρωτοβουλίες τόνωσης της εγχώριας επιχειρηματικότητας, έτσι όπως αυτές εξειδικεύονται μέσω: της μείωσης του 1ου φορολογικού συντελεστή της κλίμακας του φόρου εισοδήματος (ΦΕΦΠ) για τους ασκούντες ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, της ελάττωσης έως και εξάλειψης των επιβαρύνσεων από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης και της επαναφοράς του ΦΕΝΠ στα επίπεδα του 26% από 29% που ισχύει σήμερα (εφαρμογή από 1/1/2019, υπό συγκεκριμένες όμως προϋποθέσεις, οι οποίες αναλύονται παρακάτω).

Εξαιτίας όμως των συνεχών και δυσανάλογων επιβαρύνσεων που έχουν υποστεί τα χρόνια της ύφεσης εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες, θα περίμενε κανείς οι ευεργετικές διατάξεις να διακρίνονται για τον εμπροσθοβαρή τους χαρακτήρα και την επιτακτικότητα της άμεσης εφαρμογής τους. Η πραγματική οικονομία χρειάζεται λύσεις για τα παρόντα και συνεχώς διογκούμενα προβλήματα που την ταλανίζουν και έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο χιλιάδες επιχειρήσεις και επιτηδευματίες.

Σε σχέση με το ασφαλιστικό, ο επανακαθορισμός της βάσης υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες το 2018, με βάση τα ακαθάριστα κέρδη του προηγούμενου έτους (συμπεριλαμβανομένων των καταβληθεισών ασφαλιστικών εισφορών) επιφέρει περαιτέρω επιβαρύνσεις και κόστη, μία διαπίστωση που επιβεβαιώνεται και από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ – περίοδος 2018-2021).

Η παραπάνω παράμετρος σε συνδυασμό με την περικοπή συντάξεων και επιδομάτων που προσεγγίζει ή ακόμη και ξεπερνάει το 20%, αρχής γενομένης από το 2019, συρρικνώνει το πραγματικό εισόδημα των φορολογουμένων, αδυνατώντας να βελτιώσει την ήδη αναθεωρημένη προ το χειρότερο ιδιωτική κατανάλωση (Ε.Ε. 2017/2016: 1,4% στις εαρινές της προβλέψεις αντί για 1,6% στις αντίστοιχες χειμερινές).

Τα επικείμενα φορολογικά βάρη και ο ταυτόχρονος περιορισμός της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών, εξαιτίας της μείωσης των συντάξεων, θα στερήσουν πολύτιμους πόρους από την Αγορά, καθιστώντας αμφίβολη την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων βασικών μακροοικονομικών μεγεθών (ΑΕΠ, Κατανάλωση, Επενδύσεις, Ανεργία κ.α.).

Αναλυτικότερα

 

  1. Φορολογία:

Προβλέπεται η μείωση του αφορολόγητου ορίου από το 2020 αλλά και η παράλληλη λήψη θετικών μέτρων από την ίδια χρονιά, με κυριότερα όλων τη μείωση του πρώτου συντελεστή της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος και του ΦΕΝΠ (από 29% σε 26% για τα εισοδήματα που αποκτώνται κατά το φορολογικό έτος που αρχίζει από 1/1/2019 και εφεξής και θα δηλώνονται το επόμενο φορολογικό έτος, υπό την αίρεση όμως της έγκρισης από τους Θεσμούς), τον περιορισμό των επιβαρύνσεων από τον ΕΝΦΙΑ και την ελάττωση έως και εξάλειψη της  εισφοράς αλληλεγγύης, εφόσον όμως επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019.

 

1α)  Αφορολόγητο:

Σύμφωνα με τις προωθούμενες διατάξεις, για εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που αποκτώνται από την 1/1/2020 αναπροσαρμόζεται προς τα κάτω η προβλεπόμενη μείωση του φόρου επί του φορολογητέου εισοδήματος (αφορολόγητο) στα 5.681 € – 6.591 € από 8.636-9.545 €, αναλόγως του αριθμού των τέκνων των τέκνων των φορολογουμένων. Το  κατώτατο όριο θα διαμορφωθεί εν τέλει στα 6.250 € με την προβλεπόμενη μείωση του πρώτου συντελεστή την κλίμακα φορολογίας από το 22% στο 20%, εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Ειδικότερα, η μείωση του φόρου με βάση την οποία προκύπτει το ύψος του αφορολόγητου εισοδήματος διαμορφώνεται ως εξής:

  • Στα 1.250 € (20%) από 1.900 € σήμερα για φορολογουμένους χωρίς προστατευόμενα τέκνα, όταν το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 €.
  • Στα 1.300 € (20%) από 1.950 € σήμερα για φορολογουμένους με 1 προστατευόμενο τέκνο.
  • Στα 1.350 € (20%) από 2.000 € σήμερα για φορολογουμένους με 2 προστατευόμενα τέκνα.
  • Στα 1.450 € (20%)  από 2.100 € σήμερα για φορολογουμένους με 3 τέκνα και άνω.

Εντούτοις, αναφέρεται ρητά πως, αν το ΔΝΤ σε συνεργασία με την Ε.Ε., τον Ενιαίο Μηχανισμό Σταθερότητας και τις ελληνικές αρχές διαπιστώσουν ότι η εμπροσθοβαρής εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου ποσού είναι αναγκαία για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2019,  τότε αυτή μπορεί να εφαρμοσθεί για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2019.

Εκτιμώμενη δημοσιονομική απόδοση (ΓΛΚ): Από τη συγκεκριμένη παρέμβαση αναμένεται αύξηση των ετήσιων κρατικών εσόδων κατά 1,92 δις € το 2020 και κατά 2,06 δις  € το 2021.

 

1β)  Κλίμακα Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (ΦΕΦΠ):

Η υπό προϋποθέσεις μείωση του συντελεστή από 1/1/2020 του 1ου  φορολογικού κλιμακίου για εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις και ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα (ΦΕΦΠ) στο 20% από 22%, εκτιμάται πως θα επιφέρει ελαφρύνσεις στα χαμηλά εισοδήματα των παραπάνω κατηγοριών και σε πληθώρα επιτηδευματιών (για τους οποίους όμως δεν ισχύει το αφορολόγητο).

Πίνακας 1: Κλίμακα Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων

(μείωση 1ου συντελεστή από 22% σε 20%)

Εισόδημα Φορολ. συντελεστής
0 – 20.000 € 20%
20.001 € – 30.000 € 29%
30.001 € – 40.000 € 37%
40.001 € και άνω 45%

Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων (ΓΛΚ): 877 εκ. € το 2020 και 997 εκ. € το 2021.

 

1γ)  Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης:

Η εν λόγω εισφορά θα μηδενίζεται για εισοδήματα έως 30.000 € από 1/1/2020 (θα ισχύσει υπό προϋποθέσεις), ενώ σήμερα η μηδενική επιβάρυνση εφαρμόζεται μόνο στα εισοδήματα από 0 – 12.000 €, με το κλιμάκιο 12.001 – 20.000 € και 20.001 – 30.000 ευρώ  να επιβαρύνονται με συντελεστές 2,2% και 5% αντίστοιχα. Η νέα κλίμακα θα διαμορφώνεται ως εξής:

Πίνακας 2: Κλίμακα Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης
Εισόδημα Φορολ. συντελεστής
0 – 30.000 € 0%
30.001 € – 40.000 € 2%
40.001 € – 65.000 € 5%
65.001 € – 220.000 € 9%
220.001 € και άνω 10%

Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων (ΓΛΚ): 368 εκ. € το 2020 και 613 εκ. € το 2021.

 

1δ)  ΕΝΦΙΑ:

Η μείωση κατά 30% του συνολικού Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ – κύριος & συμπληρωματικός φόρος) για ποσά φόρου έως 700 €, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 70 €. Παράλληλα, στις περιπτώσεις φορολογουμένων που δικαιούνται έκπτωσης 50% λόγω οικονομικής αδυναμίας πληρωμής, το προαναφερθέν όριο των (700€) διπλασιάζεται.

Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων (ΓΛΚ): 209 εκατ. ευρώ, αρχής γενομένης από το 2020.

 

1ε)  Μείωση συντελεστών Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων (ΦΕΝΠ):

Ο συντελεστής φορολόγησης των κερδών των εταιρειών και των λοιπών νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, πλην πιστωτικών ιδρυμάτων, θα μειωθεί από το 29% στο 26% (συντελεστής φορολόγησης επί των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα για νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, καθώς και για τα νομικά πρόσωπα της περίπτωσης γ’ του άρθρου 45 του Κ.Φ.Ε. που τηρούν απλογραφικά και τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν οι υπόχρεοι των

περιπτώσεων β΄, δ΄, ε΄, στ΄ και ζ΄ του άρθρου 45) από 1/1/2019, υπό τις προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 15 του νόμου. Πιο συγκεκριμένα, η μείωση του συντελεστή θα ισχύσει για τα παρακάτω νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες:

–  τις ΑΕ, ΕΠΕ, ΙΚΕ, ΟΕ και τις ΕΕ.
– τα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που συστήθηκαν στην ημεδαπή ή την αλλοδαπή και στα οποία περιλαμβάνονται και τα κάθε είδους σωματεία και ιδρύματα,
–  τους συνεταιρισμούς και τις ενώσεις αυτών,
– τις κοινωνίες αστικού δικαίου, τις αστικές κερδοσκοπικές ή μη κερδοσκοπικές εταιρείες, τις συμμετοχικές ή αφανείς εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα,
– κοινοπραξίες.

Εκτιμώμενη απώλεια κρατικών εσόδων (ΓΛΚ): 461 εκ. € το 2020 και 270 εκ. € το 2021.

 

1ζ) Λοιπά φορολογικά μέτρα/ Παρεμβάσεις σε φοροαπαλλαγές, επιδόματα, ελέγχους και πρόστιμα:

  • Την περικοπή φοροαπαλλαγών, καθώς από 1/1/2018 καταργούνται η έκπτωση ποσοστού 1,5% κατά την παρακράτηση φόρου εισοδήματος επί των μισθών και των συντάξεων και από το φορολογικό έτος 2017 καταργείται η έκπτωση από τον φόρο εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου του 10% του ποσού των δαπανών του για ιατρική, φαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη, το οποίο υπερβαίνει το 5% του ετήσιου ατομικού εισοδήματός του (αναδρομική ισχύς).

          Εκτιμώμενη δημοσιονομική απόδοση (ΓΛΚ): 189 εκ. € εντός του 2018.

  • Περικοπή κατά 50% των επιδομάτων θέρμανσης

          Εκτιμώμενη δημοσιονομική απόδοση (ΓΛΚ): 47 εκ. € εντός του 2018.

  • Η μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια από το 24% στο 13% – Μείωση του συντελεστή ΦΠΑ για τα ζωντανά ζώα που προορίζονται για την ανθρώπινη διατροφή, τους σπόρους, τις ρίζες και μοσχεύματα φυτών, τις ζωοτροφές τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα και την παροχή υπηρεσιών για τη γεωργική παραγωγή στο 13% από 24% που είναι σήμερα. Η μείωση αυτή θα τεθεί σε ισχύ από την 1/7/2017.
  • Προβλέπεται χρονικό περιθώριο 3 ετών, από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, για τη σταδιακή ένταξη όλων των επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών στο δίκτυο των ηλεκτρονικών συναλλαγών μέσω πλαστικού χρήματος, ένταξη η οποία προϋποθέτει την υποχρεωτική εγκατάσταση μηχανημάτων POS.
  • Μείωση των προστίμων ΦΠΑ που επιβάλλονται για παραβάσεις έκδοσης ή λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων ή έκδοσης πλαστών φορολογικών στοιχείων οι οποίες εντοπίζονται σε εκκρεμείς ελέγχους χρήσεων πριν από το 2014. Απώτερος στόχος της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας είναι η εξομοίωση με τα αντίστοιχα ισχύοντα πρόστιμα που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας για τις χρήσεις από το 2014 και μετά. Συνεπώς, τα πρόστιμα ΦΠΑ πριν το 2014 θα υπολογίζονται στο 50% του μη καταβληθέντος φόρου.

 

  1. Ασφαλιστικό/Συντάξεις:

 

2α)  Ασφαλιστικές Εισφορές:

Η υιοθέτηση της νέας βάσης υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες/επιτηδευματίες, θα αποφέρει επιπλέον έσοδα στα ασφαλιστικά ταμεία της τάξεως των 53 εκ. € το 2018, ενώ για το 2019 το κόστος για τους ασφαλισμένους προσεγγίζει τα 124 εκ. €, με τα συνολικά επιπλέον έσοδα να κυμαίνονται στα 431 εκ. € την περίοδο 2018-2021 (Έκθεση Γενικού Λογιστηρίου του κράτους: ΓΛΚ). Πιο αναλυτικά, οι ασφαλιστικές εισφορές για τον κλάδο κύριας σύνταξης το 2018, θα υπολογίζονται με βάση το φορολογητέο αποτέλεσμα της προηγούμενης χρονιάς, σύμφωνα με τον ΚΦΕ, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και οι καταβλητέες ασφαλιστικές εισφορές. Ειδικά όμως για το 2018 οι προαναφερθείσες εισφορές θα εκτιμώνται στο 85% του ως άνω φορολογητέου αποτελέσματος.

 

2β)  Περικοπές συντάξεων:

Στα 2,26 δις € εκτιμάται η εξοικονόμηση από τις περικοπές των συντάξεων, κύριων και επικουρικών, καθώς και των οικογενειακών επιδομάτων το 2019. Μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων των ετών 2020 και 2021, οι συνολικές επιβαρύνσεις υπολογίζονται στα 7,13 δις €, από τη στιγμή που προβλέπεται «πάγωμα» όλων των συντάξεων έως τα τέλη του 2021 (μετατίθεται για την 1η Ιανουαρίου 2022 η έναρξη αύξησης των συντάξεων με βάση το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό). Η μείωση των επιδομάτων σε συνδυασμό με εκείνη των «προσωπικών διαφορών» ξεπερνούν το ανώτατο πλαφόν του 18%, προσεγγίζοντας ή υπερβαίνοντας αθροιστικές απώλειες της τάξεως του 20%.

Αναφορικά με τις «προσωπικές διαφορές» των συντάξεων ο νόμος αναφέρει ότι αυτές περικόπτονται από τις κύριες συντάξεις, από μέχρι του ποσοστού του 18% στις κύριες συντάξεις, όπως αυτές είχαν καταβληθεί μέχρι τις 13 Μαΐου του 2016. Το υπόλοιπο της προσωπικής διαφοράς – εάν υπάρχει – εξακολουθεί να καταγράφεται ως τέτοια και θα βαίνει μειούμενη μέχρι την πλήρη εξάλειψή της με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων. Το ίδιο ισχύει και για τις επικουρικές συντάξεις. Με την ίδια λογική κόβονται και οι «προσωπικές διαφορές» για όσες συντάξεις εκδόθηκαν από το 2016 και μετά ή για αιτήσεις που θα κατατεθούν μέχρι το τέλος του 2018.

Πίνακας 3: Εξοικονόμηση κρατικών  πόρων λόγω παρεμβάσεων/περικοπών στη συνταξιοδοτική δαπάνη
  2019 2020 2021 2018-2021
          Έκθεση ΓΛΚ 2,26 δις € 2,36 δις € 2,51 δις €   7,13 δις €
Διατάξεις νόμου 2,49 δις € 2,58 δις € 2,72 δις €   7,79 δις €

Με τις λοιπές διατάξεις του νόμου παραμένει το καθεστώς της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης ως έχει, διευκολύνει η διαδικασία των ομαδικών απολύσεων χωρίς να μεταβάλλεται το όριο και περιορίζεται η προστασία των συνδικαλιστών.

Εισάγεται τέλος το ακαταδίωκτο για τους δημοσίους υπαλλήλους και τα τραπεζικά στελέχη που θα υπογράφουν τους συμβιβασμούς για τα κόκκινα δάνεια, το οποίο ήταν από την αρχή απαραίτητο για να λειτουργήσει το νέο πλαίσιο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.  Το κυριότερο θετικό χαρακτηριστικό του είναι ότι, εφόσον υπάρχουν ενδείξεις για ποινικό αδίκημα κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, την ποινική δίωξη ασκούν μόνο:

  • Για τους Δημοσίους Υπαλλήλους, ο επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης.
  • Για τα τραπεζικά στελέχη, 3μελής ad hoc επιτροπή από έναν Αρεοπαγίτη και δύο αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου.

Παρακαλούμε να γνωστοποιήσετε την παρούσα στα μέλη σας. Η ΕΣΕΕ παραμένει στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση ή επισήμανση.

NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4472
Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,

Ο Πρόεδρος                                                               Ο Γενικός Γραμματέας
Βασίλης Κορκίδης                                                   Γιώργος Καρανίκας