Αποτίμηση για το 2015 και Προοπτικές για το 2016: Οι πρωτοβουλίες της ΕΣΕΕ σφραγίζουν την προοπτική του ελληνικού εμπορίου

600800p528EDNmain20151208_2016-620×330

Το 2015 αποτελεί χρονιά-ορόσημο για το τέλος των μεγάλων ψευδαισθήσεων. Η παρατεταμένη οικονομική κρίση και η αδυναμία του πολιτικού κόσμου να ανταποκριθεί με επάρκεια στις ανάγκες της συγκυρίας αποτυπώθηκαν με τον πιο γλαφυρό τρόπο στις επτά κυβερνήσεις με μέσο χρόνο θητείας τους 10 μήνες που σχηματίστηκαν μέσα σε έξι χρόνια μετά από τέσσερις εκλογικές αναμετρήσεις. Η κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στους θεσμούς και οι συνεχιζόμενες αλλαγές που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία και οικονομία απαιτούν νηφαλιότητα και ανάληψη ευθύνης από όλους τους δρώντες του πολιτικού και οικονομικού βίου της χώρας.  Η χρονιά που ολοκληρώνεται είναι βέβαιο ότι θα μείνει στη μνήμη των περισσοτέρων από εμάς ως η χρονιά των μεγάλων συνειδητοποιήσεων. Οι δύο εκλογικές αναμετρήσεις που ανέτρεψαν τις κομματικές ισορροπίες, το Δημοψήφισμα και η Συμφωνία της 13ης Ιουλίου και κυρίως η ψήφιση και εφαρμογή του τρίτου Μνημονίου, φανερώνουν ίσως για πρώτη φορά μετά από τόσα χρόνια, μια στοιχειώδη συναντίληψη ανάμεσα στην πλειονότητα των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων του τόπου για το πώς θα βγει η χώρα από την κρίση.

Για τους μικρομεσαίους της αγοράς, η παρατεταμένη αστάθεια ήταν μία επιπλέον πηγή ανασφάλειας, που δεν επέτρεψε για ακόμα μία φορά τη σταθεροποίηση της οικονομίας, ενώ αντίθετα, μας βύθισε σε μία επενδυτική αδράνεια και επέτεινε ένα ήδη αρνητικό κλίμα. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ο τζίρος του λιανεμπορίου, τον Δεκέμβριο του 2015, εκτιμάται στα 3,22 δις ευρώ, όταν το 2009 ήταν 5,6 δις ευρώ, δηλαδή μιλάμε για μια μείωση ύψους 42% και μία ακόμα ετήσια μείωση 8%.

Είναι θετικό, ωστόσο, το γεγονός ότι πλέον διαφαίνονται προθέσεις διαλόγου σε όλα τα επίπεδα για το οικονομικό μέλλον της Ελλάδας και το αναπτυξιακό πρότυπο που πρέπει να ακολουθηθεί. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ έχει ήδη διαμορφώσει και καταθέσει τις προτάσεις της στην κυβέρνηση και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την ανακούφιση των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και την επίλυση των προβλημάτων που αυτοί αντιμετωπίζουν.

Οι κυριότερες πρωτοβουλίες της μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:

Α. Κρίσιμοι τομείς δράσης σε Ελλάδα και Ευρώπη:

1. Αντιμετώπιση της «επιχειρηματικής μετανάστευσης» και της «καταναλωτικής αιμορραγίας» από τις παραμεθόριες περιοχές προς τις γειτονικές χώρες.

2. Αποκατάσταση του ειδικού καθεστώτος μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.

3. Πρόσβαση των Μμε επιχειρήσεων στο ΕΣΠΑ 2014-2020, με ορθολογική κατανομή των διαθέσιμων πόρων.

4. Δημιουργία «Αναπτυξιακής Τράπεζας Μικρών Επιχειρήσεων» για χορήγηση μικροδανείων.

5. Αντιμετώπιση των capital controls και των «κόκκινων» επιχειρηματικών και στεγαστικών δανείων.

6. Μείωση του κόστους των υπηρεσιών του e-banking και της προμήθειας χρεωστικών και πιστωτικών καρτών.

7. Εφοδιασμός όλων των μικρών επιχειρήσεων με POS μηχανήματα, άμεσα και χωρίς χρέωση απόκτησης.

8. Εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας της Αγοράς.

9. Αναθεώρηση της υπερφορολόγησης και αποτροπή αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών.

10. Αναμόρφωση του Εθνικού Ασφαλιστικού Συστήματος με σημείο αναφοράς το σεβασμό στην «διαδοχή των γενεών».

11. Πτωχευτικό δίκαιο και θεσμοθέτηση της «δεύτερης ευκαιρίας».

12. Αποφυγή διόγκωσης των ακάλυπτων επιταγών και εκσυγχρονισμός του ρόλου του «Τειρεσία».

Β. Πρωτοβουλίες της ΕΣΕΕ για την ενίσχυση και προώθηση της ψηφιακής αγοράς στην Ελλάδα, όπως:

13. Εναρμόνιση της ελληνικής οικονομίας στην Ψηφιακή Ενιαία Αγορά (DSM).

14. Επέκταση στο e-commerce με τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος.

15. Δράση «e-μπόριο» για την προώθηση της «ψηφιακής βιτρίνας».

16. Εφαρμογή του «FeelSafe» που υλοποιείται από την ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας.

17. Ενημέρωση για την ανάπτυξη υπολογιστικού νέφους (cloudcomputing) «χωρίς σύνορα».

18. Πρόταση για χαμηλότερη φορολογία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων με «ενιαίο ΦΠΑ» στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

19. Υλοποίηση του «οδικού χάρτη» του ελληνικού εμπορίου, που έχει καταρτίσει η ΕΣΕΕ, στο πλαίσιο των ΜμΕ της Ευρώπης 2020.

20. Στρατηγική «Εμπόριο για όλους» με τη δημιουργία Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου, επιχειρηματικών διαδρομών  και του σήματος ποιότητας εμπορικών επιχειρήσεων.

Ο κόσμος της αγοράς δεν έχει άλλη επιλογή από το να παλέψει για ακόμη μια χρονιά, προκειμένου να δημιουργήσει εθνικό πλούτο για τη χώρα και θέσεις εργασίας για τους πολίτες της. Το 2016 το ελληνικό εμπόριο επιλέγει την αισιοδοξία, την ελπίδα και τη μάχη για να κερδίσει η Ελλάδα μια θέση στην ανάπτυξη και την πορεία προς την ευημερία.