Η φορολογική επιβάρυνση των μικρομεσαίων

Οι μικρομεσαίοι παραμένουν στο φορολογικό στόχαστρο και καλούνται να πληρώσουν πολύ ακριβά την αξιολόγηση. Οι φορολογικές μεταβολές που εφαρμόζονται από την 1η Ιουνίου 2016, θα επιφέρουν ακόμη ένα ισχυρό χτύπημα στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και την αγορά. Ένα χρόνο νωρίτερα, συγκεκριμένα τον περασμένο Ιούλιο η μετάταξη πληθώρας προϊόντων με συντελεστή ΦΠΑ 13% στο 23% προκάλεσε στον εμπορικό κόσμο μια πληγή που αιμορραγεί ακόμη. Η αγαπημένη πρακτική των κυβερνώντων να επιβαρύνουν αδιακρίτως και οριζοντίως τις πλέον παραγωγικές δυνάμεις της κοινωνίας μέχρι στιγμής δεν έχει αποφέρει καρπούς. Αντιθέτως, έχει οξύνει το φαινόμενο της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας και ταυτόχρονα έχει οδηγήσει σε μαρασμό χιλιάδες επιχειρήσεις. Ποιος ενδιαφέρεται, όμως, στην πραγματικότητα για τις χιλιάδες επιχειρήσεις που παλεύουν να κρατηθούν ανοικτές; Ποιος ενδιαφέρεται για τους χιλιάδες απασχολούμενους στον κλάδο του εμπορίου;

Η σωρευτική δημοσιονομική απόδοση της νέας αύξησης ΦΠΑ στους κλάδους του Χονδρικού, Λιανικού Εμπορίου αλλά και σε εκείνον των Αυτοκινήτων για το τρέχον έτος προσεγγίζει τα 389 εκ. ευρώ σε σύνολο 437 εκ. για όλο το 2016 συνυπολογιζομένης βεβαίως και της επίδρασης των ήδη εφαρμοσθέντων μέτρων του προηγούμενου Ιουλίου. Το μεγαλύτερο βάρος θα κληθεί να σηκώσει το Χονδρικό Εμπόριο (+222 εκ. ευρώ), ενώ ιδιαίτερα επιζήμιες θα είναι οι επιπτώσεις στην κατανάλωση χιλιάδων αγαθών ευρείας κατανάλωσης, όπως τα συσκευασμένα προϊόντα και τρόφιμα  (κυρίως σε Supermarkets), τα καύσιμα, η ένδυση και υπόδηση και μία σειρά παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως οι ιατρικές, καλλιτεχνικές κ.α. Ο αυξημένος ΦΠΑ τόσο στον κλάδο του Τουρισμού (436 εκ. ευρώ συνολικά έσοδα από ΦΠΑ το 2016) όσο και σε εκείνον της Εστίασης (μετάταξη στο 24% και είσπραξη επιπλέον 36 εκ. ευρώ την περίοδο 2016/2015), θα οδηγήσουν στην απεμπόληση πληθώρας εθνικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και στην ασύμμετρη επιβάρυνση του μέσου καταναλωτή. Ιδιαίτερα οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας στην οποία καταργείται το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ θα βιώσουν μια δραματική συρρίκνωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματός τους. Την ίδια στιγμή, βέβαια, η παραοικονομία ξεπερνά τα 55 δις, δηλαδή πάνω από μισό Μνημόνιο, εκ των οποίων τα 20 δις αντιστοιχούν σε απώλειες από το λαθρεμπόριο, το παρεμπόριο και το διασυνοριακό εμπόριο, 8 δις από εισφοροδιαφυγή, 7 δις από ΦΠΑ, και 21 δις από απώλειες του ΑΕΠ. Όλα αυτά όμως είναι «ψιλά γράμματα» για τους κυβερνώντες που υποσχέθηκαν ανατροπή της λιτότητας, ανάπτυξη και παραγωγική ανασυγκρότηση και δυστυχώς κουβαλούν κι αυτοί μαζί τους την ίδια συνταγή που οδηγεί στην ύφεση και τη μιζέρια.

Παράλληλα και πέραν των πρόσθετων βαρών που φέρνει ο αυξημένος ΦΠΑ, αξιοσημείωτες είναι και οι επιπτώσεις στα εισοδήματα των ελεύθερων επαγγελματιών από τις νέες κλίμακες Φόρου Εισοδήματος και Εισφοράς Αλληλεγγύης. Όπως μπορείτε να δείτε στον παρακάτω πίνακα του ΙΝΕΜΥ –ΕΣΕΕ, στα εισοδήματα από ελευθέρια επαγγέλματα (η νέα διατύπωση που εισάγεται με τις τελευταίες διατάξεις φορολογίας εισοδήματος είναι «ατομικές επιχειρήσεις που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα»)

η ένταξη των προ φόρων κερδών των επιτηδευματιών στην κλίμακα των μισθωτών/συνταξιούχων αλλά και η νέα κλίμακα εισφοράς αλληλεγγύης επιφέρουν ελαφρύνσεις για εισοδήματα έως περίπου 32.700 ευρώ, ενώ οι επιβαρύνσεις εντοπίζονται από το συγκεκριμένο ύψος και πάνω.

Ετήσιο Προηγούμενο καθεστώς Φορολογίας Εισοδήματος

(ποσά σε € – μη ισχύς αφορολόγητου ορίου)

Νέο καθεστώς Φορολογίας Εισοδήματος

(ποσά σε € – μη ισχύς αφορολόγητου ορίου)

Σε απόλυτα νούμερα
Εισόδημα

(ποσά σε €)

Φόρος Εισφορά Αλληλεγγύης Σύνολο Φόρος Εισφορά Αλληλεγγύης Σύνολο Διαφορά (ποσά σε €)
4,000.00 1,040.00 0.00 1,040.00 880.00 0.00 880.00 -160.00
5,000.00 1,300.00 0.00 1,300.00 1,100.00 0.00 1,100.00 -200.00
6,000.00 1,560.00 0.00 1,560.00 1,320.00 0.00 1,320.00 -240.00
7,000.00 1,820.00 0.00 1,820.00 1,540.00 0.00 1,540.00 -280.00
8,000.00 2,080.00 0.00 2,080.00 1,760.00 0.00 1,760.00 -320.00
9,000.00 2,340.00 0.00 2,340.00 1,980.00 0.00 1,980.00 -360.00
10,000.00 2,600.00 0.00 2,600.00 2,200.00 0.00 2,200.00 -400.00
11,000.00 2,860.00 0.00 2,860.00 2,420.00 0.00 2,420.00 -440.00
12,000.00 3,120.00 0.00 3,120.00 2,640.00 0.00 2,640.00 -480.00
13,000.00 3,380.00 91.00 3,471.00 2,860.00 22.00 2,882.00 -589.00
14,000.00 3,640.00 98.00 3,738.00 3,080.00 44.00 3,124.00 -614.00
15,000.00 3,900.00 105.00 4,005.00 3,300.00 66.00 3,366.00 -639.00
16,000.00 4,160.00 112.00 4,272.00 3,520.00 88.00 3,608.00 -664.00
17,000.00 4,420.00 119.00 4,539.00 3,740.00 110.00 3,850.00 -689.00
18,000.00 4,680.00 126.00 4,806.00 3,960.00 132.00 4,092.00 -714.00
19,000.00 4,940.00 133.00 5,073.00 4,180.00 154.00 4,334.00 -739.00
20,000.00 5,200.00 140.00 5,340.00 4,400.00 176.00 4,576.00 -764.00
21,000.00 5,460.00 294.00 5,754.00 4,690.00 226.00 4,916.00 -838.00
22,000.00 5,720.00 308.00 6,028.00 4,980.00 276.00 5,256.00 -772.00
23,000.00 5,980.00 322.00 6,302.00 5,270.00 326.00 5,596.00 -706.00
24,000.00 6,240.00 336.00 6,576.00 5,560.00 376.00 5,936.00 -640.00
25,000.00 6,500.00 350.00 6,850.00 5,850.00 426.00 6,276.00 -574.00
26,000.00 6,760.00 364.00 7,124.00 6,140.00 476.00 6,616.00 -508.00
27,000.00 7,020.00 378.00 7,398.00 6,430.00 526.00 6,956.00 -442.00
28,000.00 7,280.00 392.00 7,672.00 6,720.00 576.00 7,296.00 -376.00
29,000.00 7,540.00 406.00 7,946.00 7,010.00 626.00 7,636.00 -310.00
30,000.00 7,800.00 420.00 8,220.00 7,300.00 676.00 7,976.00 -244.00
31,000.00 8,060.00 620.00 8,680.00 7,670.00 741.00 8,411.00 -269.00
32,000.00 8,320.00 640.00 8,960.00 8,040.00 806.00 8,846.00 -114.00
33,000.00 8,580.00 660.00 9,240.00 8,410.00 871.00 9,281.00 41.00
35,000.00 9,100.00 700.00 9,800.00 9,150.00 1,001.00 10,151.00 351.00
40,000.00 10,400.00 800.00 11,200.00 11,000.00 1,326.00 12,326.00 1,126.00
45,000.00 11,700.00 900.00 12,600.00 13,250.00 1,701.00 14,951.00 2,351.00
50,000.00 13,000.00 1,000.00 14,000.00 15,500.00 2,076.00 17,576.00 3,576.00
55,000.00 14,650.00 2,200.00 16,850.00 17,750.00 2,451.00 20,201.00 3,351.00
60,000.00 16,300.00 2,400.00 18,700.00 20,000.00 2,826.00 22,826.00 4,126.00
65,000.00 17,950.00 2,600.00 20,550.00 22,250.00 3,201.00 25,451.00 4,901.00
70,000.00 19,600.00 2,800.00 22,400.00 24,500.00 3,651.00 28,151.00 5,751.00
75,000.00 21,250.00 3,000.00 24,250.00 26,750.00 4,101.00 30,851.00 6,601.00
80,000.00 22,900.00 3,200.00 26,100.00 29,000.00 4,551.00 33,551.00 7,451.00
85,000.00 24,550.00 3,400.00 27,950.00 31,250.00 5,001.00 36,251.00 8,301.00
90,000.00 26,200.00 3,600.00 29,800.00 33,500.00 5,451.00 38,951.00 9,151.00
95,000.00 27,850.00 3,800.00 31,650.00 35,750.00 5,901.00 41,651.00 10,001.00
100,000.00 29,500.00 4,000.00 33,500.00 38,000.00 6,351.00 44,351.00 10,851.00

 

Είναι σαφές ότι ο επιπλέον «λογαριασμός» είναι βαρύς για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ενώ υποθηκεύει σε πολύ μεγάλο βαθμό το μέλλον των επόμενων γενεών, αφού δύσκολα θα μειωθούν οι φόροι που πρόσφατα ψηφίστηκαν. Αυτός ο βαρύς λογαριασμός μεγαλώνει ακόμη περισσότερο, αν λάβουμε υπόψη το ύψος του ληξιπρόθεσμου ιδιωτικού χρέους, τις ληξιπρόθεσμες, δηλαδή, οφειλές σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΗ και το ύψος πιστωτικών ανοιγμάτων, που αγγίζει τα 233,7 δις €. Δυστυχώς, η ελληνική αγορά βρίσκεται για ακόμα μία φορά στο επίκεντρο μιας ανηλεούς φορο-επίθεσης. Η έξοδος από το «τούνελ» περνά μέσα από την μονιμοποίηση υφεσιακών μέτρων και την παγίωση μιας κατάστασης εποπτείας. Για τους μικρομεσαίους της αγοράς κάθε νόμος με νέα φορολογικά βάρη, είναι ένα ακόμα «οικονομικό λάθος».

 

Η σχεδιαζόμενη φορολογική μεταρρύθμιση θα πρέπει να στοχεύει στην παροχή αναπτυξιακών κινήτρων και όχι στην απομύζηση ολοένα και περισσότερων πόρων, από τους οικονομικά ασθενέστερους. Η τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης σε συνδυασμό με την ενδυνάμωση και τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης (ηλεκτρονικές διασταυρώσεις των δηλωθέντων στοιχείων, λογισμικά ανίχνευσης και πάταξης της φοροδιαφυγής ιδίως στο ΦΠΑ, η διασύνδεση των ταμειακών με τη ΓΓΠΣ κ.α.) εκτιμάται πως  θα συνεισφέρει ουσιωδώς στην εξασθένιση του κινήτρου της φοροδιαφυγής και στην εμπέδωση της στοιχειώδους φορολογικής συνείδησης που πρέπει να διακρίνει το σύνολο των υπόχρεων φυσικών προσώπων.  Δυστυχώς, τα θεσπισθέντα φορολογικά μέτρα, με σημείο αναφοράς την μετάταξη του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση με τις ανάγκες της Αγοράς. Η διόγκωση του μεταφορικού και ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων σε συνδυασμό με την περαιτέρω αύξηση του κόστους προμήθειας πρώτων υλών, θα εντείνει την αγωνία για επιβίωση χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών, επαναφέροντας στο προσκήνιο την προοπτική της επιχειρηματικής μετανάστευσης.