Η κατάσταση στην αγορά και οι προοπτικές του ελληνικού εμπορίου

Η νέα χρονιά ευελπιστούμε ότι θα ανοίξει ένα παράθυρο αισιοδοξίας για το ελληνικό εμπόριο. Η πενταετής ύφεση που οδήγησε δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεων στο λουκέτο και έφερε την απασχόληση στο εμπόριο στα επίπεδα του 1997, πρέπει κάποια στιγμή να δώσει τη θέση της σε μία, έστω εμβρυακή, ανάπτυξη, που θα λειτουργήσει ως εφαλτήριο για την καλύτερη πορεία της ελληνικής αγοράς. Οι έλληνες έμποροι, αισιόδοξοι εκ φύσεως, δηλώνουμε έτοιμοι να παλέψουμε για την ανάκαμψη των επιχειρήσεών μας.

Ποια ήταν όμως η κατάσταση στην αγορά κατά την εορταστική περίοδο και τι αναμένει το ελληνικό εμπόριο για τις ερχόμενες χειμερινές εκπτώσεις;

Ο κύκλος εργασιών των καταστημάτων λιανικής κατά το μήνα Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους, εκτιμάται στα 6,8 δις ευρώ, όντας μειωμένος κατά 0,8 δις ευρώ σε σχέση με το 2012. Η σύγκριση του 2013 με το 2008 είναι άκρως απογοητευτική, αφού υπολογίζεται μία απώλεια τζίρου της τάξεως του 68,9% που σηματοδοτεί ουσιαστικά τη μείωση του χριστουγεννιάτικου τζίρου κατά περίπου 70% σε όλη την πενταετία της κρίσης. Αυτά τα στοιχεία φανερώνουν με τον πλέον εμφατικό τρόπο τη δυσκολία που αντιμετώπισε ο έλληνας έμπορος την περίοδο της κρίσης.

Από την άλλη πλευρά, οι εκπτώσεις του Ιανουαρίου/Φεβρουαρίου φέτος, πραγματοποιούνται σε μία ιδιαίτερη περίοδο, αφού ακολουθούν το πρώτο ενδιάμεσο δεκαήμερο εκπτώσεων του Νοέμβριου. Από τη συνολική κίνηση της αγοράς το 2013 κρίνεται ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις από την γενική τάση. Πιο συγκεκριμένα, κατά το δίμηνο των εκπτώσεων ο τζίρος θα κινηθεί περίπου 10% χαμηλότερα σε σύγκριση με πέρσι, ενώ η επισκεψιμότητα θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα. Ωστόσο, το ποσοστό της αρνητικής μεταβολής αυτού το διμήνου προβλέπεται να είναι μικρότερο σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη, κάτι που δείχνει ότι ο ρυθμός μείωσης πια ελαχιστοποιείται και προκύπτει μια ελαφρά σταθεροποίηση στην αγορά που πιθανό να φέρει μια αναιμική μεν, αλλά ελπιδοφόρα ανάκαμψη. Ελπίζουμε μόνο ότι οι αναμενόμενες επισκέψεις της Τρόικας κατά την περίοδο των εκπτώσεων να μην επαναλάβουν το ατυχές μοτίβο της περιόδου 2010-2012, οπότε και κάθε επίσκεψης της Τρόικας συνοδευόταν και από μείωση του τζίρου.

Σε κάθε περίπτωση, οι εμπορικές επιχειρήσεις αγωνίζονται κάθε μέρα να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς οι οποίες χαρακτηρίζονται πια από τα μειωμένα οικογενειακά εισοδήματα και τη χαμηλή καταναλωτική ζήτηση. Οι εκπτώσεις προβλέπεται να αποτελέσουν για πολλές εξ αυτών την ευκαιρία και την τελική δοκιμασία για τον επιχειρηματικό τους σχεδιασμό.

 

Άρθρο του Προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη στην εφημερίδα Realnews στις 15 Ιανουαρίου 2015