Κύριε Κορκίδη, η οικονομική ύφεση συνεχίζεται και οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να «ανασάνουν». Κατά την άποψή σας, όσο καθυστερεί η αξιολόγηση θα επιβαρύνεται το κλίμα;

Οι διαπραγματεύσεις επιβάλλεται να καταλήξουν «γρήγορα αλλά όχι πρόχειρα», αν θέλουμε να μη χαθεί οικονομικά άλλος ένας χρόνος και να παράξουν άμεσο αποτέλεσμα ικανό να απελευθερώσει την αγορά από τα δεσμά της αβεβαιότητας. Μέχρι τώρα πάντως, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, το ΔΝΤ και ειδικά η Κυβέρνηση δε φαίνονται έτοιμη να κλείσουν την αξιολόγηση. Οι επιπτώσεις της καθυστέρησης αυτής αποτυπώνονται έντονα στο αρνητικό ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων τον Ιανουάριο 2017 με κατά 30.000. λιγότερες θέσεις εργασίας. Η έλλειψη «κλίματος και χρήματος» οδήγησε σε μεγάλη πτώση της κατανάλωσης στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, όπου η εκπτωτική περίοδος έκλεισε με μείωση -20% σε σύγκριση με το 2016, ποσοστό που δυστυχώς μας επιστρέφει στα επίπεδα του -21% της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου 2012-13. Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος υποχώρησε σημαντικά τον Φεβρουάριο στις 92,9 από τις 95,1 μονάδες, φτάνοντας στο επίπεδο όπου βρέθηκε το Νοέμβριο του περασμένου έτους, ενώ ο όγκος πωλήσεων στα τρόφιμα μειώθηκε κατά -9,8%. Δυστυχώς κάθε μέρα που περνάει επιβεβαιώνει το χάσμα απόψεων που χωρίζει τους θεσμούς μεταξύ τους αλλά και την Κυβέρνηση στα εργασιακά, το αφορολόγητο και τις συντάξεις, το οποίο μεταθέτει τη λήψη ζωτικών για την οικονομία αποφάσεων στο μέλλον, με αποτέλεσμα η ανάκαμψη να καθυστερεί, οι πολίτες να χάνουν την υπομονή τους με τα ατυχή προγράμματα που εφαρμόζονται και οι επενδυτές να αναβάλλουν τις αποφάσεις τους, διστάζοντας να επιχειρήσουν σε ένα περιβάλλον, που βρίσκεται μονίμως σε κατάσταση αλλαγών.

 

Την ίδια ώρα οι επιχειρήσεις κλείνουν η μία μετά την  άλλη, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου. Τι μπορεί να γίνει για να ενισχυθεί η εμπορική δραστηριότητα με δεδομένο ‘ότι από το 2015 έχουμε χάσει πολύτιμο χρόνο;

Πρωτίστως χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις για να σταματήσει η αλόγιστη υπερφορολόγηση, να μειωθεί η υψηλή τιμή ενέργειας και μεταφορών, να αντιμετωπιστεί το υψηλό κόστος που δημιουργούν οι έμμεσοι φόροι και τη μεγάλη αδυναμία του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει την επιχειρηματική δραστηριότητα. Να επανεξεταστούν τα υψηλά επιτόκια χορηγήσεων, να αρθούν οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, να διευθετηθεί το μεγάλο ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, ώστε να ανατραπεί το υφιστάμενο κλίμα που αποθαρρύνει εγχώριους και ξένους επιχειρηματίες να αναπτύξουν τις υπάρχουσες ή να δημιουργήσουν νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες στη χώρα μας, ώστε να αρχίσει να αυξάνεται το ΑΕΠ σε βιώσιμα επίπεδα. Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) στον τομέα της λιανικής και χονδρικής αποτελούν σημαντική πηγή ανάπτυξης και απασχόλησης, τόσο σε εγχώριο επίπεδο, όσο και σε ευρωπαϊκό. Πριν από λίγες ημέρες στο Διοικητικό Συμβούλιο της EuroCommerce της εργοδοτικής οργάνωσης που εκπροσωπεί τα συμφέροντα έξι εκατομμυρίων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων λιανικού, χονδρικού και διεθνούς εμπορίου σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο οποίο η ΕΣΕΕ συμμετέχει, εγκρίθηκε ομόφωνα από τις εθνικές Ομοσπονδίες εμπορίου από 31 χώρες, 27 κορυφαίες λιανικής και χονδρικής, Συνομοσπονδίες των ΜμΕ και κλαδικές οργανώσεις, ένα κείμενο συστάσεων προς τα θεσμικά όργανα της ευρωπαϊκής ένωσης για μια ευρεία πολιτική ανάπτυξης του λιανικού και χονδρικού εμπορίου, η υλοποίηση της οποίας μπορεί αν αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα σε όρους ανάπτυξης και απασχόλησης.

 

Η υπερ-φορολόγηση των επιχειρήσεων, οι κατασχέσεις, η έλλειψη ρευστότητας κλπ δεν βοηθούν ούτε την ανάπτυξη ούτε και την έναρξη νέων εμπορικών δραστηριοτήτων. Υπάρχει εναλλακτική λύση σωτηρίας για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων;

Η εναλλακτική λύση σωτηρίας για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων εμπεριέχεται στις προτάσεις της ΕΣΕΕ, στις οποίες υποστηρίζεται η άμεση ανάγκη για:

  • Θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού επιχειρηματικού και ουσιαστικά «τροφοδότη» λογαριασμού.
  • Επιλογή ένταξης όλων των ελεύθερων επιχειρηματιών χωρίς περιορισμούς και εξαιρέσεις σε έναν αποτελεσματικό και αντικειμενικό μηχανισμό εξωδικαστικού συμβιβασμού.
  • «Πάγωμα» ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών με αποποίηση ασφαλιστικού χρόνου και υποχρέωση απρόσκοπτης καταβολής των τρεχουσών εισφορών.
  • Επίσπευση της άρσης των capital controls .
  • Εφαρμογή των αρχών της ισονομίας και της ισοπολιτείας σε αφορολόγητο και προστασία πρώτης κατοικίας για όσους ασκούν εμπορική δραστηριότητα.

Το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων που κατατέθηκε προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, αποτελεί ένα πρώτο βήμα – σωσίβιο για την αγορά, αφού ουσιαστικά θα δώσει τη δυνατότητα σε βιώσιμες επιχειρήσεις να ρυθμίσουν συνολικές οφειλές τόσο προς τον ιδιωτικό τομέα όσο και προς το δημόσιο. Πρόκειται για μια νομοθετική πρωτοβουλία που στόχο έχει τη στήριξη υγιών και βιώσιμων επιχειρήσεων και μάλιστα, όχι τόσο των μεγάλων, αλλά κυρίως των πολύ μικρών μικρομεσαίων και ατομικών επιχειρήσεων που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση.

 

Τελικά τι έγινε με τον ακατάσχετο λογαριασμό που έχετε ζητήσει; Δε φαίνεται να υπάρχουν ευήκοα ώτα στην Κυβέρνηση;

Παρά το γεγονός πως στο Νομοσχέδιο για το «Πλαστικό Χρήμα» υπήρξε διάταξη αναφορικά με τη θέσπιση του «Ειδικού Επιχειρηματικού Λογαριασμού» εντούτοις η ουσιαστική λειτουργία του, μέσω της έκδοσης των απαραίτητων ερμηνευτικών εγκυκλίων, δεν έχει ακόμα τεθεί σε εφαρμογή. Η ΕΣΕΕ από καιρού έχει προτείνει τη θεσμοθέτηση του επαγγελματικού λογαριασμού με πρόβλεψη ειδικού προστατευτικού καθεστώτος έναντι των κατασχέσεων για τις επιχειρήσεις. Η κατάσχεση για οφειλές σε Εφορίες, Ασφαλιστικά Ταμεία ή για την εξόφληση Δανείων, ουσιαστικά συντελεί στην εκμηδένιση της ρευστότητας της επιχείρησης και στην αδυναμία λειτουργίας της. Βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία τόσο  με την Τράπεζα της Ελλάδος όσο και με την Κυβέρνηση για να δοθεί λύση σε αυτό το μείζον ζήτημα.

 

Μετά τις εκπτώσεις, οι έμποροι περιμένουν τις εορτές του Πάσχα. Χωρίς δώρα, χωρίς ρευστότητα, με μειωμένες συντάξεις και μισθούς, τι μπορεί να γίνει;

Το ουσιαστικό είναι να μην «ξανασταυρωθεί» η αγορά όπως έγινε πέρυσι κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα όπου επηρεάστηκε από την τότε περιρρέουσα πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα και σημειώθηκαν σημαντικές απώλειες στον τζίρο. Ωστόσο δεν περιμένουμε θαύματα. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες έχουμε συνειδητοποιήσει ότι όσο καθυστερεί το κλείσιμο της β’ αξιολόγησης, τόσο παρατείνεται η καθίζηση που παρατηρείται στην αγορά. Βεβαίως όλ΄ αυτά θα διερευνηθούν μέσα από την καθιερωμένη έρευνα που θα διεξάγει το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σχετικά με την πασχαλινή αγορά.

 

Πρόσφατα κάνατε παρέμβαση για τον κατώτατο μισθό έως και το 2018. Θα ήθελα μα μας μιλήσετε γι’ αυτό.

Αυτό που επεσήμανα είναι ότι χρειάζεται τα παθήματα του παρελθόντος να γίνουν μαθήματα για όλους τους εργοδότες και εργαζομένους στο μέλλον. Όπως χρειάζεται οι κοινωνικοί εταίροι να αφουγκραστούν την κρισιμότητα της συγκυρίας. Στα εργασιακά οι υποτιθέμενες μεταρρυθμίσεις κατέληξαν σε απορυθμίσεις με δραματικά αποτελέσματα. Το συνολικό κόστος μισθοδοσίας των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα εκτιμάται ότι μειώθηκε από 421 δις ευρώ το 2009 σε 336 δις το 2016 με απώλειες 20,2%. Η ανεργία δεν αποκλιμακώθηκε όσο είχε εκτιμηθεί και παρέμεινε το 2016 από 23,6% με μεγάλο χαμένο τον ιδιωτικό τομέα. Το ελληνικό εμπόριο, ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας, δυσκολεύεται να διατηρήσει το εργατικό δυναμικό του. Ταυτόχρονα, δεν έχει υπάρξει αποτελεσματικός έλεγχος και δραστική καταστολή της μαύρης και αδήλωτης εργασίας. Γι’ αυτό έχω τονίσει πολλές φορές στο δημόσιο λόγο, ότι τα καυτά εργασιακά θέματα για ομαδικές απολύσεις, τον απεργιακό νόμο “lock-out”, οι συλλογικές διαπραγματεύσεις και ο συνδικαλιστικός νόμος που προβλέπονται στα προαπαιτούμενα της β’ αξιολόγησης, αλλά και το ύψος του κατώτατου μισθού δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης έως το 2018.

Συνέντευξη του Προέδρου της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη στην Εφημερίδα «Δημοκρατική Ρόδου» – 2/4/2017